FORSIDE / FAQ / [KØB & SALG] Sikkerbetaling

[KØB & SALG] Sikkerbetaling

 

Købers/Sælgers identitet

Købers/Sælgers identitet

  • Vær generelt opmærksom på, hvem du har kontakt til. Er der tegn på, at køber/sælger er en
    anden, end han/hun udgiver sig for?
  • Bed evt. om købers fulde navn samt adresse.
  • Tjek købers kontaktoplysninger på krak.dk eller www.dgs.dk.
  • Kontakt evt. DPMF, hvis du er i tvivl om købers reelle hensigter på [email protected]
    eller her – så undersøger vi sagen.

Jeg har fortrudt mit køb. Kan jeg returnere til sælger?

Jeg har fortrudt mit køb. Kan jeg returnere til sælger?

I handler mellem private gælder der som udgangspunkt ingen fortrydelsesret med mindre andet er aftalt.

Hvis du alligevel har fortrudt, så forsøg at kontakte sælger og se, om I kan finde ud af noget. Den bedste løsning er altid kommunikation. Men vær opmærksom på, at sælger har ret til at nægte at tage varen retur.

Såfremt I aftaler en fortrydelsesret, bør du få denne på skrift.

Du kan læse mere om fortrydelsesret, i private handler, her.

Er sælger erhvervsdrivende, har du 14 dages returret if. forbrugeraftaleloven.

Hvor længe skal jeg vente på, at sælger sender min pakke?

Hvor længe skal jeg vente på, at sælger sender min pakke?

Det er altid en god ide at aftale, hvornår varen senest skal være afsendt. Som oftest er proceduren, at køber overfører pengene til sælger, hvorefter sælger sender varen, når det overførte beløb kan registreres på sælgers bankkonto.

Du bør som hovedregel give sælger 10 dage til at få afsendt varen. Hvis du efter de 10 dage stadig ikke har modtaget varen, skal du kontakte sælger for at høre hvor varen bliver af og hører du ikke tilbage fra sælger eller modtager varen, så skal du anmelde sagen til DPMF kundeservice.

Den relevante bestemmelse findes i købelovens § 12.

Hvad hvis varen ikke svarer til beskrivelsen?

Hvad hvis varen ikke svarer til beskrivelsen?

Om det købte lider af mangler, må vurderes ud fra beskrivelsen af varen, og hvad køber ud over dette har oplyst. Det er derfor en god ide, at gemme annoncen og al korrespondance mellem jer, indtil varen er modtaget og gennemprøvet. Som udgangspunkt kan du kun gøre indsigelser, såfremt der er tale om væsentlige mangler. Om der er tale om en væsentlig mangler, er en konkret vurdering.

Såfremt du finder ud af, at varen ikke svarer til beskrivelsen, skal du med det samme kontakte sælger og gøre opmærksom på dette. Grunden til, at det skal ske med det samme er, at hvis du venter for længe med at reklamere, mister du retten til at gøre indsigelser.

Kontakt sælger, og gå i dialog omkring annullering eller godtgørelse uden ugrundet ophold. Såfremt I ikke kan løse problemet ved almindelig samtale, bør du af bevismæssige årsager sende sælger et anbefalet brev, en email eller en SMS, hvor du gør dine indsigelser gældende. Du bør gemme en kopi af brevet eller kræve en kvittering for modtagelse af email og SMS.

Hvis det købte lider af en mangel, kan du som køber enten forlange, at købet går tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.

Sikker handelsformer

Sikker handelsformer

Mødes og handle

Den sikreste måde at handle på er at mødes. Man har som køber mulighed for at bese varen, og på den måde sikre sig at den lever op til sælgers beskrivelse. Betalingen foretages samtidig med, at varen overdrages til køber, og således er begge parter sikret deres del af handlen. Når man handler mellem private, er der efterfølgende ingen fortrydelsesret – varen er købt som beset.

Bankoverførsel
Køber overfører penge til sælgers bankkonto før eller efter levering af varen. Som oftest er proceduren her, at køber overfører pengene til sælger, hvorefter sælger sender varen, når det overførte beløb kan registreres på sælgers bankkonto. Vi anbefaler, at man udveksler yderligere kontaktoplysninger og kontonummer pr. e-mail eller telefon. Benyt ikke Spørgsmål & svar til dette. Ring evt. for at kontrollere, om oplysningerne er korrekte.

Hvis du overfører pengene via en bankoverførelse, anbefaler vi også at du tjekker om profilen er valideret


PayPal
PayPal er en tryg og nem betalingsmetode, der gør det muligt for sælgere at modtage betaling hurtigt, nemt og sikkert, samt give køber mulighed for at betale uden at dele betalingsoplysninger med hverken sælger eller DPMF.
Desuden er du som køber dækket af PayPal Køberbeskyttelse, så du kan få dine penge tilbage, hvis noget skulle gå galt.
Læs mere om PayPal Køberbeskyttelse med PayPal her: Link

DPMF Moneybookers

DPMF Moneybookers

 

Læs også

FAQ – Creative Commons ‘Ofte Stillede Spørgsmål’

Bemærk venligst at Creative Commons ikke yder juridisk bistand, så selvom denne FAQ er udarbejdet …

Skriv et svar

This site is protected by wp-copyrightpro.com